۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴

گفتگو با استاد معماریانی؛ در فرهنگ دینی، اقتصاد به معنای پول و ثروت نیست بلکه یک سبک زندگی است/ برکت در تعاون و حرکت جمعی است

گفتگو با استاد معماریانی؛ در فرهنگ دینی، اقتصاد به معنای پول و ثروت نیست بلکه  یک سبک زندگی است/ برکت در تعاون و حرکت جمعی است

استاد جلیل معماریانی در گفتگو با خبرنگار جشنواره مردمی فیلم موبایلی معلم با اشاره به اهمیت فرهنگ در اقتصاد گفت: اقتصاد بحث مستقلی از فرهنگ نیست، اقتصاد در اسلام برای تربیت و رشد انسان است.

وی افزود: بنابراین مولفه های اقتصادی در دین ما مولفه هایی است که با تربیت انسان گره خورده و این طبیعی است که وقتی ما می خواهیم به مسائل تربیتی بپردازیم نیازمند نگاه فرهنگی به مسائل هستیم. باید ببینیم این نگاه فرهنگی چه مولفه های تربیتی دارد و آنها را تعریف کنیم تا این مولفه ها مثل قطعات پازلی کنار هم جمع شده و به ما طرحی ارائه دهند که در واقع اقتصاد را برای تامین حرکت انسان در جهت اهداف یاری می کند.

 

مهمترین مولفه های فرهنگ اقتصادی

استاد معماریانی در توضیح این مطلب بیان داشت: مولفه هایی مثل ایثار، انفاق، قرض الحسنه، تعاون، نذر، وقف، قناعت، باورمندی به رزق حلال، باور به برکت و مواردی از این قبیل مولفه های تربیتی فرهنگی اقتصاد هستند. اگر این مولفه ها کنار هم جمع شده و در منظومه ای فکری مطرح شوند تغییرخوبی ایجاد می شود. به عنوان مثال  اگر ما به فکر دیگران باشیم  طبیعتا تجمل گرایی در زندگی ها کاهش می یابد. امروز با  قناعت زندگی کردن یک ضرورت است،  قناعتی که از نداشتن و یا کم داشتن نشأت نمی گیرد  بلکه از عزت نفس  و تلاش سرچشمه می گیرد. یعنی در عین حال که درآمد زیادی داریم ولی قناعت کرده و به زهد می رسیم. این زهد به معنای کم داشتن نیست بلکه به معنای کم برداشتن است به عبارتی به اندازه توانمان کار می کنیم و به اندازه نیازمان بر می داریم.

وی با تاکید بر اهمیت احساس مسئولیت نسبت به دیگران، فقرا، محرومین و کسانی که توانایی ندارند اظهار داشت: به دنبال این احساس مسئولیت مفهومی به نام کار آفرینی نیز باید شکل بگیرد. یعنی به این مفهوم که خداوند رزاق، عادل و حکیم است و تنها وظیفه ما حرکت و تلاش است، اعتقاد قلبی داشته باشیم.

استاد معماریانی در ادامه تصریح کرد: بنابراین در فرهنگ دینی اقتصاد به معنای پول و ثروت نیست بلکه  یک سبک زندگی است، سبکی که روش زندگی ما را مشخص می کند. اقتصاد یعنی میانه روی، نوعی اعتدال و اعتقاد به اصول. اقتصاد یعنی خط مشی مشخصی که به دنبال آن  اصولی در زندگی ما  حاکم شود. اگر ما به این سمت حرکت کنیم اقتصاد مقاومتی شکل می گیرد یعنی انسان ها بر اساس عزت نفس و باور و اعتقاد به خدا و بسیاری از مولفه های تربیتی  به گونه ای حرکت می کنند که بتوانند در مسیری که خدا خواسته زندگی کنند و طبیعتا در چنین  زندگی ای در عین ساده زیستی، لطافت وانس و صله رحم نیز وجود دارد.

 

نقش مردم در فرهنگ سازی برای اقتصاد مقاومتی

استاد معماریانی در ادامه و با اشاره به اهمیت نقش مردم در فرهنگ سازی برای اقتصاد مقاومتی بیان داشت: باید مولفه های تربیتی فرهنگ اقتصاد مقاومتی  را ایجاد کنیم. مولفه هایی همچون عزت نفس،خودباوری، خلاقیت، توجه به اشتغال و کار آفرینی و فرهنگ تعاون ابتدا باید در خانواده نهادینه شود. باید نگاهمان به تعاون تغییر کند و باور کنیم که برکت در جمع است و اگر همراه جمع حرکت کنیم بهره مندیمان بیشتر خواهد شد.

وی افزود:  از طرف دیگر باید بدانیم که اگر به مولفه هایی مثل پشتکار، انصاف، اسراف نکردن، صبوری، توکل به خدا، باور به رزاقیت خدا، صدقه دادن، قرض دادن، ایثار، انفاق، خمس و زکات و مولفه های دیگری که در دین ما وجود دارد ولی توجه ما به آنها  به صورت پراکنده و گسسته است به صورت یکپارچه توجه شود و قطعات این منظومه در درون ما و بعد در خانواده و اجتماع و سیاست های کلی نظام  پیاده شود موفق خواهیم بود.

استاد معماریانی ادامه داد: مثلا در مورد الگوی مصرف باید گفت مجموعه اسامی که مقام معظم  رهبری در این چند سال انتخاب کردند قطعات پازل اقتصاد مقاومتی است که تکمیل کننده طرح الگوی مصرف می باشد. همت مضاعف، ابتکار، نو آوری، همدلی و همه این مباحث جزء مولفه هایی است که به تدریج باید باورمان را به آنها بالا ببریم.

 

نقش آموزش و پرورش و معلمان در ترویج مولفه های فرهنگی اقتصاد

استاد معماریانی با تاکید بر تغییر نگاه ما در حوزه اقتصاد گفت: باید این مولفه ها را باور کنیم تا سطح نگاهمان تغییر کند. باید تبیین و تحلیل و تمرین و تبلیغ کنیم. همه اینها باید کنار هم باشد نمی شود به صورت گسسته حرکت کرد باید منسجم، شبکه ای، سیستمی و منظومه ای حرکت کنیم. این بخش سهم آموزش و پرورش است که باید  در نگاه خود تغییر ایجاد کند و عده ای جلودار باشند و فرهنگ سازی کنند.

وی اظهار داشت: معاشرت ها، تشکیل گروه،  تبلیغ، تذکر، استقبال و تکریم میهمان، اعتقاد به اینکه اگر سفره هایمان باز باشد برکت می آید و خلاصه  ساده زیستی و برداشتن تکلف های اضافه باید در خانواده های ما به وجود بیاید. ما باید در فرهنگ خانواده ها تجمل گرایی را کاهش دهیم و تکلف هایی را که برای حرکت جمعی مزاحمت ایجاد می کنند کم کنیم تا بتوانیم به سمت زندگی اصیل ایرانی اسلامی حرکت کنیم.

استاد معماریانی عنوان کرد:  به این ترتیب است که می توان به  الگوی پیشرفت دست یافت که حاصل آن احیای فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است که درآن اعتقاد جدی به دین وجود دارد. یعنی اگر ما به فکر همسایه مان باشیم خدا هم به فکر ماست باید همت کنیم که یک حرکت جمعی اتفاق بیفتد و این مسئله خیلی می تواند به جامعه کمک کند. بنابراین اقتصاد یک فرهنگ است و نمی توان گفت جدا از فرهنگ است. ما باید برای تحقق اقتصاد دینی نگاه فرهنگی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نسل ما نسل الگو بردار است و  معلم به عنوان  اسوه و الگو می تواند جلودار باشد گفت:  نگاه تربیتی و دقیق دینی معلم  می تواند برای بچه ها الگو باشد. تاثیر پذیری دانش آموزان  از معلمان بسیار زیاد است و معلم جلودار اجتماع و فرهنگ ساز بوده و نقشی بی بدیل دارد که  جایگزینی برای آن نیست.

استاد معماریانی اظهار داشت: اصلی ترین عامل تربیت بعد از خانواده، مدرسه و معلم است. بنابراین  آموزش و پرورش باید یک شیب و جهش جدی برداشته و کاری جهادی و انقلابی کند. جهاد اقتصادی بسیار مهم است و ما نمی توانیم بدون جهاد و فرهنگ جهادی، سبک زندگی اسلامی و اقتصاد دینی و مقاومتی را در جامعه پیاده کنیم.

 

 

 

 

 

 

نظرات

ارسال دیدگاه

بسته آموزشـی و ایده‌بخـش

بسته آموزشی و ایده بخش، جهت راهنمایی و ایده بخشی به شما شرکت کنندگان عزیر تدارک دیده شده است که لازم و ضروری است به عنوان منبع از آن استفاده کنید و تولیدات موبایلی خود را با محوریت این بسته آماده نمایید.

::.مشاهده و دانلود بسته آموزشی و ایده بخش.::

کلیپ کوتاهی از این بسته را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

تصاویر منتخب

تصاویر منتخب این هفته

حامیان جشنواره